Afrekenen met de christelijke moraal kost miljarden


‘Bankiers doen in het groot wat anderen in het klein doen. Hoe dat komt? Omdat de ethici die wilden afrekenen met de christelijke moraal die de anderen op gelijke hoogte plaatst als onszelf, al jaren zeggen dat ‘ik’ mijn norm ben en genot de zin van het leven. Bankiers doen slechts wat die ‘liberale’ ethici in wezen hebben voorgehouden.’ Dit zegt Mark Van de Voorde, publicist en raadgever van de Belgische premier Yves Leterme en van de Belgische vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere, op Rorate.

Van de Voorde: ‘De bankiers van de Londense City verwachten dit jaar 7,2 miljard pond bonussen. Vorig jaar streken ze ‘slechts’ 6,7 miljard pond aan bonussen op. Als de verwachtingen kloppen, steken de Londense bankiers dit jaar 7 procent meer op zak. Op dezelfde dag dat dit vooruitzicht bekend werd gemaakt, stond in de Britse kranten ook te lezen dat het inkomen van het modale gezin in het Verenigd Koninkrijk is gedaald met… 7 procent. ‘

Hij is echt boos, Van de Voorde. Lees het hele artikel maar. ‘Dat in het Verenigd Koninkrijk nu al 23 procent van de kinderen in armoede opgroeit, en ook in Nederland en België het aantal armen toeneemt, zal de bankiers een zorg wezen. En de goegemeente ook. Met dank aan de ethici die de christelijke moraal achterhaald vonden die het criterium voor ons handelen buiten het individu legde. Daardoor is de negentiende eeuw terug, in een neoliberale vorm.’

Zie: Crisis, gevolg van collectief egoïsme

Illustr: hetgrotegeld.be

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

4 Responses

  1. joost tibosch sr

    Bedoel je “ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard”? Dit is de enige tekst die Jezus als voorstander van het zwaard schildert, in alle andere teksten moet het zwaard de schede in! Hij komt alleen in het (verzamel)evangelie van Matteus voor, ontstaan in joods-christelijke gemeentes. Zij zijn het met name die na zijn dood oude profetenteksten op Jezus toepassen. de hele contekst van deze tekst Mt 10,34 wijst naar de joodse profeet Micha, waarin JHWH met geweld scheiding brengt tussen goede en slechte volken en mensen. Die tekst is dus niet van Jezus, maar van de eerste joodse christenen, die na zijn dood op hun manier zijn betekenis ook voor joden weergeven met behulp van toen gebruikelijke oude teksten.van joodse profeten…

    Like

  2. joost tibosch sr

    De befaamde rijke jongeling in het door de eerste christenen al bewerkte verhaal van Jezus droop verlegen af De christelijke rijke jongelingen druipen al lang niet meer verlegen af, maar misbruiken Jezus al eeuwenlang zelfs om hun eigen hang naar rijkdom goed te praten en denken dat ze die “goed kunnen maken” door brave liefst uiterlijke naastenliefde. Op eenzelfde manier wisten/weten ze altijd al met het verhaal van de “wang”, dat geweld belachelijk maakt, ook oorlogen zelfs christelijk te duiden. Het is nu de hoogste tijd dat christenen zich weer oorspronkelijk door Jezus laten gezeggen en minstens weer met zijn blik in de rug afdruipen, als ze de dik aangekoekte neo-liberaliteit niet van zich af willen of kunnen schudden. Nu zelfs lopen ze het risico dat zich zomaar christen blijven noemen, terwijl ze die blik in de rug niet eens meer voelen.

    Like

  3. houston

    Aangezien het bankwezen in belangrijke mate wordt beheerst door joden, die maken in het vS bankwezen nog meer de dienst uit dan in de rest van de VS, vrees ik dat er dus een heel andere reden is.

    Mededogen heeft geen plaats in de joodse cultuur, aldus rabbi Graetz volgens Houston Chamberlain.
    Graetz, uit Krakow, publiceerde eind 19e eeuw een ik meen vijfdelig werk over joden.
    Chamberlain citeert deze man diverse keren en uitgebreid.
    Wat Graetz beweert komt overeen met wat Shahak schrijft, de joodse moraal bestaat uit regels opvolgen, en die ontduiken.
    Voor een geweten is geen plaats.

    Dit alles geldt natuurlijk niet voor alle joden, Finkelstein b.v. heeft heel goed door wat joden Palestijnen aandoen en hebben aangedaan.
    Maar wie gesprekjes ziet met joodse West Bank kolonisten moet wel tot de conclusie komen dat mededogen bij deze lieden geheel ontbreekt.

    En zo citeert Chamberlain ook een joodse kapitalist monopolist die hij persoonlijk kende, en beschuldigde van onethisch handelen.
    Het antwoord was, volgens Chamberlain, ‘het kan, en dus doe ik het’.

    Wie wil lezen hoe een joodse kapitalist de Habsburgs ‘bled white’, zie het laatste boek.

    Uiteraard zijn niet alle niet joodse ondernemers filantropen.

    Houston Stewart Chamberlain, ‘Die Grundlagen des Neunzehnten Jahrhunderts’, 1898- 1907, München

    Israel Shahak, ‘Jewish History, Jewish Religion, The Weight of Three Thousand Years’, 1994, 2002, London

    J.S Bromley, ed., The new Cambridge modern history, volume VI, The rise of Great Britain and Russia, 1688 – 1715/25’, 1970 Cambridge

    Like

Reacties zijn gesloten.