Spinoza, erg eigenwijs en een beetje arrogant


Graphic novel ‘De lens van Spinoza’
 van Jaron Beekes vertelt de veelbewogen geschiedenis van Nederlands grootste filosoof, Baruch de Spinoza (1632-1677) en geeft tegelijk een beeldende, toegankelijke inleiding op zijn werk. Van 23 oktober t/m 27 november 2011 zijn originele tekeningen uit deze graphic novel te zien in de Wisselvitrine van het Joods Historisch Museum.

Beekes studeerde ooit Algemene Cultuurwetenschappen (VU), Illustratieve Vormgeving (HKU) en Beeld & Taal (Gerrit Rietveld Academie) en hij maakte zelfs een van die studies af, zoals hij zelf ironisch laat weten.

Vrijheid van meningsuiting en godsdienst
In de proloog zie je hoe Spinoza verbannen wordt uit de Portugees-joodse gemeenschap van Amsterdam. Het kan de jonge, veelbelovende koopman niet deren, hij gaat liever zijn eigen weg. Spinoza verlaat Amsterdam om zijn eigen filosofisch systeem te ontwikkelen: een radicaal, seculier antwoord op religie. Zijn pleidooi voor politieke en religieuze tolerantie levert hem vooral vijanden op. Gehaat en bestreden blijft hij tot zijn dood vechten voor wat we nu als vanzelfsprekend ervaren: vrijheid van meningsuiting en godsdienst.

Zie: Stripboek Spinoza verschenen (Filosofie Magazine)

De lens van Spinoza, Jaron Beekes, (Oog en blik / De Bezige Bij), 160 blz. / € 17,50

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

5 Responses

  1. Denkers botsen altijd met de gevestigde orde.
    En het jodendom was destijds niet zo tolerant tegenover leden die een beetje anders dachten…
    Maar–net als het communisme–maakten ze eengrote fout: ze dachten dat isolatie hun positie versterkte; maar het tegendeel is waar.

    Like

  2. ontgoochelde

    Het is grappig hoe joden degenen die niets met het jodendom te maken wilden hebben, maar wel van joodse afkomst waren, weer jood proberen te maken, ter eer en glorie van het jodendom.
    Spinoza hoort dus met Freud tot deze categorie.
    Wie een joodse mening over Spinoza wil leren kennen raad ik de boeken van rabbi Faur aan.
    Hij ziet Spinoza zelfs als aanstichter van de holocaust.
    Faur is toch al interessant wanwege het oproepen van haat door joden tegen hun vijanden, alleen op deze wijze kan, naar zijn mening, de joodse identiteit worden gehandhaafd.
    Als je Faur leest begrijp je dat Spinoza de joodse gemeenschap verliet.

    Margaret Gullan-Whur, ‘Within Reason, A Life of Spinoza, London 1998

    José Faur, ‘In the shadow of history, Jews and Conversos at the Dawn of Modernity’, New York, 1992

    José Faur, ‘Homo Mysticus, A guide to Maimonides’s Guide for the Perplexed, Syracuse, New York, 1998

    Like

Reacties zijn gesloten.