Evolutietheorie toont bestaan van bovennatuurlijke werkelijkheid aan


In zijn proefschrift ‘Naturalisme en Theïsme, de integratie van wetenschap en religie’ verdedigt theoloog Jan Riemersma vandaag de stelling dat er een bovennatuurlijke werkelijkheid bestaat, en dat de evolutietheorie ons in staat stelt om het bestaan daarvan aan te tonen. Hij betoogt dat er een bovennatuurlijke of transcendente werkelijkheid bestaat (realisme) en dat het kenmerk ervan is dat deze een structuur heeft die door ons niet kan worden begrepen.

‘Vaak wordt gesteld dat mensen logisch denken omdat de werkelijkheid zelf logisch geordend is. Deze traditionele verklaring is volgens Riemersma niet te verdedigen: ‘Voor de stelling dat de gehele werkelijkheid logisch geordend is bestaat niet het minste bewijs.’ Hij keert de verklaring om: het is niet zo dat wij logisch denken omdat de werkelijkheid logisch geordend is, maar de werkelijkheid lijkt logisch geordend omdat wij logisch denken. De logische regels zelf zijn ons waarschijnlijk ingeprent tijdens onze evolutie omdat wij adequaat moeten kunnen handelen, zo legt Riemersma uit: ons ‘motorsysteem’ vereist dat wij, om ons adequaat te gedragen, ons hele brein logisch moeten inrichten.’

In de conclusie van zijn proefschrift zegt docent wijsbegeerte en maatschappijleer Riemersma, op internet beter bekend als De Lachende Theoloog: ‘Het is mogelijk om naturalist en theïst te zijn. De werkelijkheid, zoals wij deze bezien, bestaat uit twee domeinen. Het is daarom mogelijk om wetenschap te bedrijven en te geloven in een God die de wetenschappelijke beschrijving van de werkelijkheid te boven gaat.’

‘Het bestaan van een dergelijke transcendente werkelijkheid werd lang geleden al verondersteld door de bekende religieuze tradities. Het bestaan van een transcendente werkelijkheid lijkt de geloofsinhoud van tenminste een aantal religies te bevestigen. Aangezien het bestaan van een transcendente wereld niet kan worden ontkend door de naturalist, is het ipso facto onmogelijk om op grond van onze huidige wetenschappelijke theorieën te beweren dat een transcendent wezen niet kan bestaan.’

Datum promotie: 19 December 10.30 uur. Academiegebouw Universiteit Utrecht, Domplein 29

Zie: Evolutietheorie toont bestaan van bovennatuurlijk werkelijkheid aan

Foto: pd

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

10 Responses

  1. Vogel

    Citaat: ” een transcendent wezen “…. .
    Een ” wezen ” heeft iets wezenlijks dat “slechts ” als menselijk; rationeel beproken, hier hetgeen niet te omvatten slechts te ervaren is , een gevoelservaren. Wezenlijk is essentie dan een ” wezen ” als ” een Zijn ” niet als een er-zijn te bepalen. Dan wordt het een ervaringskenns van gevoelens die een oorsprong vinden in een tijdloos-zijn waaraan religies een ” eeuwigheid ” aan menen te moeten toekennen. Doch tijdigheid is de mens slechts toegemeten.

    Like

  2. joost tibosch sr

    Gelukkig reageren mensen niet alleen logisch op wat ze met hun zintuigen ervaren…en dat is de enige ervaring die ze hebben!

    Like

  3. Anoniem

    Neen Joost,
    Alleen zintuiglijke ervaring zou alleen tot fysiek reageren kunnen leiden. Zo heb je de reflex en bijv. een hongergevoel.
    De bevrediging van bjv. een dorstgevoel zet de mens aan het denken en kan leiden tot een keuzebepaling .
    Zo heeft de mens eveneens gevoelens die verder reiken dan die van een dier en tarnscendentaal worden genoemd.

    Like

  4. nand braam

    Dr. J.A. Riemersma was slim bij de Dom.

    Een zware promotiecommissie ( de professoren Sanders, van Woudenberg, Munnik, Drees, Gruber, van der Plas en de niet-professor Dr. Taede Smedes) ondervroegen hedenochtend 19 december 2011 de promovendus Jan Auke Riemersma van 10.30 tot 11.15 u over zijn proefschrift.
    De kandidaat verdedigde zich ontspannen en bekwaam, waarbij het natuurlijk mooi meegenomen is dat voor iedere vragensteller (inclusief antwoord) er maar pakweg 6,5 minuten beschikbaar waren. Met een beetje “doorpraten”, waar leraren goed in getraind zijn, kan het antwoord dan ook zodanig ongemerkt verlengd worden, dat de hete aardappels wat doorgeschoven worden tot na het “”Hora est”.
    Stellingen bij een proefschrift zijn inmiddels afgeschaft, heb ik begrepen. Verstandig.

    De eerste promotor professor Marcel Sarot vatte, na de vergadering van de promotiecommissie met positief resultaat, de kern van dit proefschrift kort en bondig samen:
    Riemersma probeert vanuit de evolutietheorie het bestaan van een bovennatuurlijk werkelijkheid aannemelijk te maken. Eigenlijk heeft enerzijds iedereen flinke bedenkingen daartegen, anderzijds is ook niemand in staat om deze geheel nieuwe these echt te weerleggen. Dit is op zich een grote verdienste en een promotie waard.

    Like

  5. Vogel

    Citaat: ..” Evolutietheorie toont het bestaan van een bovennatuurlijke werkelijkheid “… .
    ” Bestaan ” heeft in filosofische zin betrekking op de realisatie van de persoonlijke menswording en is als zodanig een realiteit aan een tijdelijk-zijn gebonden; zoals ook alle menselijke kennisgaring .Zo dus eveneens de voortgaande ontwikkeling van de evolutietheorie.
    De mens als geïntegreerd in De Werkelijkheid, Het Al , heeft een tijdig besef in kenniservaring van een tijdloosheid welke in onbestemde gevoelens bepaald zijn.
    Deze gevoelservaring wordt hier gepromoveerd naar een absolute, tijdloze kennis.

    Like

  6. -Vraag blijft : wat is ‘transcendent’ ?
    -Is dat wat we menen te kennen zelf al niet ‘transcendent’ te noemen ?
    -We ( ook de wetenschappers) kennen slechts sommige fenomenale kanten van de ‘dingen’ ; het ‘innere’ er van kan men niet kennen’ (Kant) .
    -Aldus weten we niet wat massa of materie of wat energie zelf zijn ; we hebben ook een vermoeden van ons bewustzijn, ons willen, denken en finaal handelen ; maar wat deze activiteiten of functies echt zijn, weten we niet .
    -Het echt onderscheid transcendent en fenomenaal is bijgevolg niet te maken…”maar er is zeker meer !” …

    Like

  7. Vogel

    Het transcendente is eveneens een ervaring in fenemenologische zin . Het is m.i. een persoonlijke ervaring geënt op ” De Intuïtie ” . Deze overstijgt het tijdige in ervaring gebaseerd op het gevoelen.
    Het ” meer ” in betekenis is gericht op de ervaring van een persoonlijk bestaan relelateerd aan een tijdloosheid van het moment.

    Like

Reacties zijn gesloten.