‘Het einde der tijden is altijd een nieuw begin’


Het einde der tijden, zou je kunnen zeggen, is gewoon een soort einde van het jaar en daarna verder gaan. En dat einde van de Maya’s dan: door omschakeling van het elektromagnetische veld? De Maya’s wisten niet zo veel van het elektromagnetische veld. ‘Het wetenschappelijke jargon is later in het verhaal van de Maya’s geschoven,’ zegt cultuurfilosoof Stef Aupers in het Erasmus Magazine.

Volgens Gert van der Ende, van het Erasmus Magazine van de universiteit van die naam, in gesprek met Aupers, is in het algemeen verlossing gecombineerd met een einddoel de functie van eindigheidsdenken. Hij zegt dat in het artikel Het verlossende einde. ‘Het einde der tijden is nooit het einde der tijden: het is altijd een nieuw begin.’

Het idee is van oorsprong zuiver religieus. Voor aanhangers van de evolutietheorie heeft de wereld geen doel. Religie geeft de wereld wel betekenis, met het idee van een toekomst waarin alles verandert: er is het idee van een God en die wil wat met ons. Het EM in gesprek met cultuursocioloog Stef Aupers.

Volgens Aupers is het eindigheidsdenken ook een beetje een wens verlost te worden van de stress van het moderne leven:

‘Het einde der tijden is ook een zeer krachtige metafoor voor het verlangen naar verandering, naar een nieuw en beter leven, voorbij de westerse civilisatie. Dat hebben veel moderne westerse mensen. Het gaat maar door. We worden geboren als een tabula rasa, maar raken verstrikt in allerlei ideeën, regels en patronen die we niet zelf hebben bedacht. Wij willen dat het stopt. Er bestaat daardoor een verlangen naar een catastrofe.

Het eindigheidsdenken, zegt Aupers, is vooral een westers fenomeen: je vindt het nauwelijks terug in oosterse vormen van religie en cultuur.

In het oosten is het tijdsbeeld veel meer cyclisch, gebaseerd op de seizoenen, alles komt op en vergaat weer, denk aan reïncarnatie. Dan kan je dus helemaal geen collectieve eindtijdverwachting hebben.

Soms denk ik: we gaan allemaal dood: dat is de echte eindigheid. Volgens de Bijbel komt Jezus als een dief in de nacht: volkomen onverwacht. Dat geldt vooral voor de dood. Misschien is het einde van de wereld voor iedereen persoonlijk: het einde van je eigen wereld en wellicht daarna een nieuw begin?

Volgens Jos de Mul, hoogleraar Filosofie van mens en cultuur aan de Faculteit der Wijsbegeerte, ‘blijven de atomen waaruit wij zijn opgebouwd altijd bestaan en gaan wij op in het grote geheel’.*

Wellicht met ‘barensweeën’ van onze geboorte anders en elders en ‘komen’ onze atomen ‘weder’ in een of ander hemels (konink)rijk, waar we onbekommerd onsterfelijk zijn, wie zal het zeggen?

* In hetzelfde nummer, in het artikel: Mens wil voortbestaan, dood of levend.

Zie: Het verlossende einde (Erasmus Magazine)

Illustr: eindtijdinbeeld.nl 

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

8 Responses

  1. Rob

    Ik denk dat “Hoedt u voor valse predikers..etc” wellicht het sterkste citaat van Jezus was en is. De énige staat van verlossing is volgens hem uitsluitend te vinden in jezelf, dóór jezelf. Juist hierdoor wordt elke vorm van religieuze leer een banale leugen.
    De religieuze wétten worden opgelegd vanuit louter maatschappelijke oogpunten en de daaruit voortvloeiende wreedheden dus ook.
    Individuele bewustwording heeft tenslotte niets met geloven te maken, maar alles met beseffen of, zo je wilt, begrijpen.
    Het dreigen met hemel en hel wordt gebruikt om mensen te verblinden, net zoals men dat ooit deed met spiegeltjes en kralen.
    Hetzelfde gaat bijvoorbeeld op voor de wonderen die Jezus zou hebben verricht..
    Erken de dualiteit van ziel en lichaam (goed en kwaad), besef dat hierin hemel dan wel hel te vinden zijn en luister bij elke stap naar je geweten.

    Weet ook dat duister niet bestaat, duister is slechts het ontbreken van licht. Duister kan tenslotte geen duister verdrijven, dat kan alleen het licht. De oorsprong kan dus ook alleen bestaan uit licht. Zoek naar het licht in jezelf, niét naar “verlichting” dat is het dierlijk (of als je wilt menselijk) lichaam niet gegeven.

    Like

  2. Interessant dat het ‘eindigheidsdenken’ een ‘westers fenomeen’ is. Dankjewel voor dit artikel dat stof geeft voor mijmeringen, deze zondag.

    Like

  3. Vogel

    Citaat: … ” …öntdek wat dierlijk is aan jezèlf en wat geestelijk ” .
    Citaat….. ” …je feitelijke indentiteit : je ziel . ”
    Rob, De mens overweegt, denkt m.i. vanuit zijn persoonlijke mens-zijn in wording, uiteindelijk vanuit zijn indentiteit . Dit is een tijdelijk proces en kan wereldwijd geen betekenis in overeenstemming krijgen in een begrip als het hebben van een ” ziel “.
    Er zijn mensen in een sterke religieuze overtuiging levend, die andersdenkenen en ongelovigen zèlfs naar het leven staan !.
    Kun je zeggen dat de meest religieuse mensen zich terugtrekken zèlfs in een eenzaamheid van het verborgene ? .
    Maar zijn het dan deze éénlingen die het ” juiste ” geloof uitdragen en blijft een religeius geloven dan toch een super individuele belevenis ? .

    Like

  4. joost tibosch sr

    Het oude literaire genre “openbaring” heeft met zijn beschrijving van een goede toekomst in alle variatie van voorwetenschappelijke fantasie altijd bedoeld om mensen nu, die het moeilijk hebben of de weerbarstigheid van onze werkelijkheid ervaren, troost te bieden en inspiratie om door te gaan op de weg naar een betere toekomst.

    Nu kunnen we met onze fantasie, die onze werkelijkheid anders kan denken en maken dan hij is, verbeelding in evolutiewerkelijkheid bijna niet meer ontlopen. ,

    Like

  5. Rob

    Onbegrijpelijk dat de mens er niet aan wil dat een wedergeboorte in (terugkeer naar) de oorsprong inhoudt dat het dierlijke lichaam waarin wij hier op aarde huizen komt te vervallen en zal vergaan om nooit meer te worden gebruikt.
    Er is, en er zal nooit een hemelrijk zijn waar wij ons als mensen zullen terugzien want als we teruggaan naar onze oorsprong laten we onze huisvesting (dierlijk lichaam) achter.
    Vergeet dus die fantasietjes van hemel en hel, laat je niet langer leiden door angst en valse predikers, maar ga je eens wat meer bezighouden met je feitelijke identiteit, namelijk je ziel.
    Ontdek het verschil tussen wat dierlijk is aan jezelf en wat geestelijk.
    Besef dat zonde niet bestaat, net zomin als vergeving, maar slechts persoonlijke groei en ontwikkeling.
    Voel als een kind, herken je ziel en ál wat rest (en altijd al van jou was) wordt je gegeven!

    Like

  6. Vogel

    Toch weer : de wens is de vader van de gedachte .. ? .
    Het denken in oneindigheid gevangen in het corset van een blijvende ” NU ” ..?.
    == Het tikken van de tijd in een tellen van seconden ==

    Like

Reacties zijn gesloten.