Godsdienstonderwijs voor jonge moslims goed tegen dwang radicalen


Godsdienstonderwijs moet. Is dat niet achterhaald? Dat moeten we toch juist afschaffen? Volgens Bart Voorzanger niet, omdat (vooral jonge) moslims meer kennis en inzicht nodig hebben in hun eigen islam om radicale geloofsgenoten van repliek te kunnen dienen. Thuis en in de moskee krijgen ze dat te weinig. Met meer kennis en inzicht kunnen zij beter hun eigen geloofs- en gedragskeuzen rechtvaardigen. En zijn ze beter bestand tegen dwang van radicalen.

Kortom, ze weten maar weinig van hun eigen geloof, en alle kennis die hen kan helpen hun eigen positie te bepalen, die met kracht van argumenten te verdedigen, en respectvol maar standvastig afstand te nemen van visies die hen niet aanspreken, wordt hen haast stelselmatig onthouden.  

Voorzanger, op de site ‘Sargasso’, schrijft hierover naar aanleiding van het feit dat de Hogeschool van Amsterdam zijn informele gebedsruimte op slot deed, omdat gematigd islamitische studenten zich door een groep fanatiekelingen gedwongen voelden om er gebruik van te maken. Voorzanger redeneert nu dat godsdienstige vorming kan voorkomen dat een niet te verwaarlozen islamitische minderheid gegijzeld wordt door een handvol radicalen.

Het Nederlandse onderwijs zal in elk geval zijn islamitische leerlingen en studenten een gedegen godsdienstige vorming moeten meegeven. Dat is in hún belang, omdat het ze de vrijheid geeft zélf te besluiten wat ze willen geloven en welke betekenis ze hun geloof in hun leven willen geven. Onze grondwet garandeert vrijheid van godsdienst, en voor die vrijheid zijn kennis en inzicht noodzakelijke voorwaarden.

Zie: Godsdienstvrijheid vereist godsdienstige vorming (Sargasso)

Illustr: kuleuven.be

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies – richting Media & Cultuur – aan de Hogeschool Geesteswetenschappen Utrecht, Ik verken sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Vanaf het moment dat ik tijdens mijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volg ik zin en onzin van religie en filosofie en schuw daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar.

8 Responses

  1. joost tibosch sr

    Op de RK HAVO-VWO, waar ik vanaf 1966 tot 2002 als leraar levensbeschouwing werkzaam was, was en bleef het vierde leerjaar gereserveerd voor onderwijsbehandeling van de kern van het christendom met het leven van Jezus en de NT-ische gelovige getuigenis van de eerste christenen én met behandeling van de kern van de islam met het leven van Mohammed en de getuigenis in de Koran met zijn “vijf zuilen”. Dat alles -zoals dat in onderwijs hoort- met de gegevens van de moderne godsdienstwetenschappen én hun inherente historische en literaire wetenschappen . Rome verbood de eerste officiele druk van d cursus in 1971, de betrokken bisschoppen toen bleven ons zoveel mogelijk steunen en een minderheid van de landelijke collega’s vond toen nog (steeds?) dat de toch duidelijke(? ) officiele leer van de RK-Kerk geleerd moest worden en dat behandeling van Islam (en andere levensbeschouwingen, – ook de niet-gelovige levensbeschouwingen MMT- .zoals in derde en laatste klassen van de cursus!) overbodig was! Bovenbeschreven aanpak gun ik alle scholen, ook islamitische scholen en atheistische scholen! Onze jeugd dient zo breed mogelijk geinformeerd, willen ze ook echt zelf levensbeschouwelijk kunnen beslissen!

    Like

  2. keuleniscool

    Dat multi culti gedoe heeft de echte Nederlanders meer dan 150 MILJARD gekost !
    Dat is 10.000 euro per echte Nederlander
    ofwel 30.000 a 50.000 per gezin .
    En sinds dien zijn de tolerante echte Nederlanders
    minder tolerant !
    Vindt U dat gek ?
    Ik niet .
    Daarom aanpassen anders oprotten !

    Like

  3. Nog beter is als ze atheïstisch onderwijs krijgen. Dan zien ze nog beter de drogredenen van de fundamentalisten.
    Trouwens, sommige fundamentalisten hebben goede argumenten. Als je de teksten van Ossama bin Laden leest, zie je dat ie voor het grootste gedeelte rationeel was, dat hij zich verzette tegen het plaatsen van tirannen door Amerika in zijn land, tegen de grondstoffenroof, tegen een blindelingse steun aan de Israëlische misdaden, tegen de dubbele standaards in internationaal recht, tegen het schenden van internationaal recht door Amerika. Dus misschien is het nog beter als het Westen de misdaden stopt, zodat de fundamentalisten minder argumenten hebben.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s