Het Westen vernieuwt en bevrijdt de islam


In het in mei 2012 verschenen boek van imam Feisal Abdul Rauf, ‘Moving the mountain’, wil Rauf de berg van wantrouwen verplaatsen, de berg van misverstanden over de islam wegnemen, de mythes doorprikken die mensen doen geloven dat de islam negatief en gewelddadig is, en – ook onder moslims – het idee laten verdwijnen dat er slechts één juiste interpretatie van de islam zou zijn.

In De Nieuwe Moskee een interview met de imam (overgenomen van website Halal Monk, a christian on a journey through Islam) die zich al meer dan een kwart eeuw bezighoudt met interreligieuze en interculturele dialoog op het hoogste niveau.

Gezien de foute beeldvorming rond islam als een religie van terrorisme en exclusivisme, is het belangrijkste wat ik de mensen zou willen bijbrengen dat islam een religie is van liefde, vrede en mededogen. Een religie waarin de eenheid van de mensheid centraal staat. Het is noodzakelijk dat we dit tot de basis van ons gemeenschapsgevoel maken.

Feisal Abdul Rauf zegt dat behalve de toename van islamofobie, de aanvaarding van de islam ook toeneemt. In zijn ogen is er, behalve een ‘Amerikaanse islam’ evengoed ook een Belgische, Franse en een Duitse.

Daarmee bedoel ik niet dat de theologie anders zou zijn, maar wel dat de jurisprudentie, de wetten, de culturen en de praktijken zouden verschillen, naar gelang de contextuele omgeving.

Dankzij het Westen, waar veel intellectuele en academische vrijheid is, kunnen moslimsgeleerden vrijer schrijven. Daarom komen veel vernieuwende denkwijzen van moslimgeleerden uit het Westen.

Kijk naar iemand als Rashid Al-Ghanoushi die vroeger in Engeland woonde. Na de evoluties van de Arabische Lente is hij terug in Tunesië, maar voorheen kon hij zich enkel in Engeland vrij uitdrukken. Daarom noemde hij Engeland een islamitische staat. Omdat we er vrij zijn om onze religie te beoefenen.

In het interview spreekt Rauf ook over het Soefisme, de spirituele dimensie van de islam, over het spirituele en mystieke, over de doodstraf na het bekeren naar een ander geloof, dat Rauf een verkeerde interpretatie noemt van oude wetten. Ten slotte legt Rauf uit hoe een soefi als hij de liefde voor God in overeenstemming brengt met de angst voor God.

We gebruiken woorden zoals ‘houden van’, ‘angst’ en ‘overgave’, maar in de context van God krijgen ze een veel complexere, rijkere en diepere betekenis. En ze hebben een groter spectrum aan betekenissen omdat God de bron van alles is. Dus wanneer je uitdrukkingen gebruikt zoals ‘liefde voor God’ en ‘angst voor God’, dan omvat dat meer dan je vrouw, muziek, voedsel, wiskunde, of boeken liefhebben.

Zie: Angst en liefde

Moving the Mountain, Beyond Ground Zero to a New Vision of Islam in America

Imam Feisal Abdul Rauf 242 pag. | ISBN: 1451656009

Uitgever: Free Press (Mei 8, 2012)


Video: 
Faisal Abdul Rauf: Verlies je ego, vind je medeleven

(Klik op ≥ voor afspelen met Nederlandse ondertiteling – hier voor de grotere versie)

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

2 Responses

  1. joost tibosch sr

    Nu tempelier Breivik weer in het nieuws is, begint het Westen hopelijk te beseffen dat de tijd van de kruistochten nu toch echt voorbij is. Laat ik maar heel eerlijk zijn: met name ons westers leven in mensenrecht, waarschijnlijk meer dan ons toch zo met islam verwante christendom, kan zowel dat toch eigenlijk geweldige christendom en die toch eigenlijk geweldige islam weer pit geven en geschikt maken om een wereldgemeenschap te inspireren.

    Like

Reacties zijn gesloten.