Technomis: geen psalmboeken maar oordoppen


‘Ook in Zweden hebben de kerken te kampen met leegloop. Sommige predikanten proberen dat tegen te gaan. Ze organiseren ‘technomissen’. Of stellen een kathedraal open voor een festival van homo’s, lesbo’s, biseksuelen en transseksuelen.’ – Zo begint in de laatste editie (17) van ‘360, het beste uit de internationale pers’ het artikel: ‘Geen psalmboeken maar oordoppen’, door Alexandra Sundqvist.

De technomis, waarbij de traditionele liturgie wordt aangehouden, verloopt op de klanken van muziek die je in danceclubs aantreft. De door jongeren en parochieleden uitgevoerde stukken hebben als titel ‘Leg je hand op mij’, ‘Verlaat mij niet’ en ‘Een stil halleluja’.

Het verhaal in 360 over de Högalidkerk (foto: Pia K T)  –  die trilt van de basklanken – speelt zich af in de wijk Södermalm in Stockholm.
Het aantal parochianen is sinds de invoering van de technomis, die ook nog op tournee gaat, verdubbeld. De onconventionele kerkdienst wordt voorgegaan door pastor Olle Ideström, een wit misgewaad over zijn jeans.

De mis is net zo populair, feestelijk en druk bezocht als de regionale finales van het Melodifestivalen, de Zweedse voorselectie voor het Eurovisie Songfestival.

Je krijgt er dan wel geen psalmboek, de traditionele liturgie wordt aangehouden. Als ik het artikel lees, word ik helemaal teruggevoerd naar lang vervlogen tijden, naar de ‘beatmis’ die ik iedere maand samen met een werkgroep in de H.H. Engelbewaarderskerk in Den Haag organiseerde. Ook toen steeg het aantal parochianen, vooral jongeren. Inmiddels is die kerk in 1989 gesloopt en al veel eerder heb ik de beatmis en het instituut kerk ver achter me gelaten.

Maar de geschiedenis herhaalt zich. Terug naar de technomis anno nu. Druk bezocht dus. Het helpt natuurlijk wel als een van ’s lands tieneridolen, Danny Saucedo (foto: listal.com), meedoet en een lied zingt ‘dat over God’ gaat, zoals hij zegt. Hij zingt enkele van zijn hits, waaronder ‘In the Club’, dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot ‘In the Church’.

‘Vergeet niet dat de liefde van God oneindig is,’ verkondigt Olle op de maat van de muziek. Hij heft zijn armen ten hemel en voegt eraan toe: ‘Vooruit, de vlam erin!’ De dienst eindigt op de dansvloer. Naast mij zwaait een vrouw van rond de veertig met lange blonde haren, de ogen half gesloten, haar armen om zich heen.

Als je meer wilt lezen is een tweet loslaten over 360 de moeite waard, je krijgt als bedankje het laatste digitale nummer, zie 360. Zo maakte ik kennis met 360 waarin inderdaad artikelen uit de hele wereld staan, ‘het beste uit de internationale pers’. De papieren editie wordt zelfs gedrukt op pefc-papier. Afkomstig uit duurzaam bosbeheer. Het motto van 360 luidt: ‘Wie door één bril kijkt, wordt vroeg of laat bijziend’. En na de deadline gaan zij online verder.

De Zweedse kerk is een instituut dat soms star is, dat niet openstaat voor verandering. Eerlijk gezegd denk ik dat veel leden van de kerk wel verandering willen, maar dat er maar weinigen zijn die het initiatief nemen. Je moet wel lef hebben,’ stelt Olle Ideström.

Onder de actieradius van de kerk vallen de grote existentiële levensvragen, zoals het vinden van je plek in het bestaan, en het overbrengen of delen van menselijke ervaringen. Maar als het gaat om dingen die daar fundamenteel mee in tegenspraak zijn – drugstoestanden of een cultus met de dood – dan hebben we een probleem. 

Misschien is het iets voor de groep Dominee 2.0 die zo graag vernieuwing wil? Het manifest van jonge predikanten over de toekomst van de kerk maakt volgens het Friesch Dagblad heel veel los. Er is een discussie losgebarsten die zich vooral afspeelt op internet. Een van de kenmerken van de discussie is de breedte ervan. De ‘aanstichters’ vroegen in hun manifest vooral ruimte in en rond de kerk voor nieuwe initiatieven die kans maken bij met name jongeren. Die zijn vervreemd geraakt van veel van de kerkelijke traditie. – Hoewel… een technomis voor protestanten is natuurlijk wel heel erg revolutionair. (Foto: volzin.nl)

Zie: 360

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

2 Responses

  1. Paul, de God die zovelen ervaren woont in jezelf….het zoeken hoeft niet meer…je draagt de liefde altijd bij je en dan komt alles goed, kijkend en handelend door de ogen van liefde…..

    Like

  2. joost tibosch sr

    Je kunt hoog of laag springen, maar liefde moet je uiten..door naar elkaar te kijken..door bij elkaar te komen..door voor elkaar te zorgen. En dan het liefst op de manier die ons in onze maatschappij eigen is. Technomis lijkt me eerlijk gezegd, maar wie ben ik, wat opgeprikt! Het is gewoon de simpele niet selectieve manier waarop Jezus op zijn oude manier – en die jongen blijft ons slome duikelaars nu steeds meer verbazen hoe meer we van hem te weten komen- bezig was. En kerk is nog steeds afgeleid van “kuriake”= “mensen van de Heer”=(na onze gezagskrisis gewoon) “mensen van Jezus”. Ook zonder kerkgebouwen en zonder en ondanks overgeorganiseerde kerken is dat eeuwenlang gelukt! Waarom nu niet?

    Like

Reacties zijn gesloten.