‘Filosofie heeft mijn leven gered’


Een revolutie in de filosofie. – ‘Filosoof Jules Evans kwam in aanraking met de stoïcijnse filosofie toen hij afkickte van zijn verslaving aan verdovende middelen. Volgens hem is de stoïcijnse filosofie van grote therapeutische waarde.’ – Aldus Filosofie Magazine. Evans en classicus Anton van Hooff vertellen op maandag 29 oktober in de Rode Hoed over de waarde van de Stoa voor het dagelijks leven. 

Jules Evans schreef het boek Filosofie voor het leven En andere gevaarlijke situaties, dat deze maand verscheen. Op de middelbare school gebruikte Jules Evans nogal wat partydrugs. Hij werd er erg angstig van. De filosofie redde hem echter uit zijn emotionele crisis. Evans raakte gefascineerd door de filosofen uit de Oudheid, vooral door hoe ze ons vandaag de dag nog steeds kunnen helpen. Hij sprak met soldaten, psychologen, gangsters, astronauten en anarchisten en ontdekte hoe mensen filosofie gebruiken om hun leven te verbeteren.

‘Zodra de avond valt, keer ik terug naar huis en ga naar mijn studeervertrek. Op de drempel doe ik mijn modderige, bezwete werkkleding uit en trek het tenue aan voor hof en paleis. In deze plechtige dracht betreed ik de klassieke hoven van de oude denkers, die mij verwelkomen. Daar smaak ik het voedsel dat uitsluitend voor mij bestemd is en waar ik voor werd geboren. Ik neem de vrijheid tot hen te spreken en te vragen naar de beweegredenen voor hun handelen, en zij staan mij welwillend te woord. En gedurende het tijdsbestek van vier uur vergeet ik de wereld, laat ergernissen achter me, ben niet langer bevreesd voor armoede en sidder niet meer voor de dood… (Niccolò Machiavelli – motto in het boek van Evans)

Classicus Anton van Hooff, auteur van een biografie over Marcus Aurelius, was in zijn jeugd ook zeer gegrepen door de Stoa maar kreeg op latere leeftijd bedenkingen bij de stoïcijnse onthechting. Zijn de inzichten uit de klassieke filosofie heilzaam voor onze geestelijke gezondheid? Moeten we allemaal zelf stoïcijn willen worden?

Jules Evans (foto: philosophyforlife.org) is misschien briljant, misschien een voorbijganger in de filosofie, maar zijn nieuwe boek is in ieder geval toegankelijk, doordacht én een aanrader. En zeker een revolutie in de filosofie. Voor hem is de antieke filosofie de ultieme bron voor eigentijdse zelfhulp. Jules is een jong filosofisch talent. Met name omdat hij filosofie met psychologie combineert. Een spannende ervaring. Jules gebruikte vroeger geregeld verdovende middelen. Toen dit uit de hand liep, en hij ging afkicken kwam hij in aanraking met filosofie. Filosofie heeft mijn leven gered, zo zegt hij zelf. (inspirerendleven.nl)

Wat heb je aan filosofie bij geestelijke nood
STOÏCIJNSE FILOSOFIE ALS THERAPIE?
Jules Evans & Anton van Hooff
Filosofie in de Rode Hoed 29 oktober, aanvang: 20.00 uur, Rode Hoed Keizersgracht 102, Amsterdam.  www.rodehoed.nl

Mijn opvattingen waren onbewuste, niet-getoetste gedachten. Ik leerde hoe ik ze kon toetsen, hoe ik ze tegen het licht van het kritisch denken kon houden om te zien of ze standhielden. Ik leerde tegen mezelf zeggen: ‘Waarom zou iedereen een positieve indruk van mij moeten hebben? Is dat realistisch? Misschien kan ik mezelf accepteren en mezelf aardig vinden, ook al zijn er mensen die daar anders over denken.’ (Uit: Filosofie voor het leven en andere gevaarlijke situaties)

Anton van Hooff (1943) (foto amboanthos.nl) was tot 2008 hoofddocent klassieke geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij publiceerde onder andere over Caesar, Polybius, banditisme, Spartacus en zelfdoding in de Oudheid. Hij schrijft voor diverse kranten en tijdschriften, en hij geeft lezingen over onderwerpen uit de klassieke geschiedenis. Sinds zijn pensionering doceert hij klassieke talen aan het Stedelijk Gymnasium Nijmegen.

Filosofie voor het leven En andere gevaarlijke situaties
Jules Evans | ISBN 9789025901752
Uitgeverij Ten Have | oktober 2012 | € 19,95

Foto: Locatie: Nieuwe Keizersgracht 1a (inspirerendleven.nl)

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

2 Responses

  1. In Filosofie voor het leven vertelt de jonge auteur Jules Evans hoe de kennismaking met de Stoa zijn leven veranderde en hem uit een emotionele crisis haalde. Volgens Evans is de stoïcijnse filosofie van grote therapeutische waarde. Classicus Anton van Hooff, auteur van een biografie over Marcus Aurelius, was in zijn jeugd ook zeer gegrepen door de Stoa maar kreeg op latere leeftijd bedenkingen bij de stoïcijnse onthechting. Zijn de inzichten uit de klassieke filosofie heilzaam voor onze geestlijke gezondheid? Moeten we allemaal zelf stoïcijn willen worden?

    Like

  2. joost tibosch sr

    Vanuit het verwante theologisch denken kan ik slechts met klem onderschrijven dat dit denken, wat de wereld “in diepte en anders kan denken dan hij is” van wezenlijk belang is niet alleen voor het persoonlijke leven, maar met name nu ook bij gezamenlijke menselijke inzet in en toekomst van ons “Global Village”. In al zijn overdrevenheid zou de titel boven ook kunnen luiden: “Filosofie kan mijn leven en onze wereld redden”!

    Like

Reacties zijn gesloten.