‘Alle leerstellingen islam benadrukken gelijkheid alle mensen’

koran_gold
Moslimhervormster dr. Siti Musdah Mulia zegt dat alle leerstellingen van de islam de gelijkheid van alle mensen benadrukken, ongeacht hun geslacht, kleur, huid, geografische ligging, sociale status, zoals te lezen valt in de Koran. Musdah Mulia is de voorzitter van de Indonesian Conference on Religion for Peace die zich inzet voor mensenrechten in het algemeen, en vrijheid van religie in het bijzonder.

‘O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkaar mogen kennen. Voorwaar, de meest edele persoon onder jullie aan de kant van Allah is degene onder jullie die het meest religieus devoot is aan Allah. Voorwaar, Allah is de Alwetende.’ (Koran 49:13)

Anna Dijk, lid van het blogteam van de Nieuwe Moskee, schrijft in haar blog Musdah Mulia’s hervormingstheologie dat Musdah Mulia alle moslims oproept zich te realiseren dat de Koran en de Soennah (een van de vier bronnen van het islamitisch recht, PD) teksten zijn die contextueel geïnterpreteerd moeten worden, namelijk door inzicht in de historische en politieke context, waarin beide werden geopenbaard.

‘Een contextueel gebaseerde interpretatie zal een diepgaand begrip van en waardering voor de boodschappen van de universele islamitische moraal brengen. Dit zijn volgens haar rechtvaardigheid, vrede, gelijkheid, mensenrechten, genegenheid en vrijheid.’ 

Musdah Mulia gelooft als moslima dat de essentie van de islam intrinsiek aanwezig is in humanistische waarden. De meest complete uitdrukking van die waarden is de erkenning binnen de islam van de fundamentele gelijkwaardigheid van de gehele mensheid. Zij is van mening dat alle mensen gelijkwaardig zijn geschapen door God.

‘Mannen en vrouwen hebben, islamitisch gezien, dezelfde rol in de oprichting van een familie hebben en in de ogen van Allah beiden even gewaardeerd worden voor hun inzet, zonder discriminatie.’ 

Volgens Musdah Mulia is een islamitische herinterpretatie noodzakelijk.

‘Het hervormen en herinterpreteren van de islam is nodig zodat de islam als religie ook kan functioneren voor de sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid voor de gehele mensheid. Zij zegt dat deze waarden de belangrijkste boodschappen van de Koran zijn.’ 

Zij legt dit uit aan de hand van drie principes: dat van tawhid, van de Maqashid al-Shari’a, en van het relativeren van de fiqh. De tawhid wil zeggen de Absolute Eenheid van God; de Maqashid al-Shari’a is de islamitische wetgeving en de fiqh is de jurisprudentie. 

Zie: Musdah Mulia’s hervormingstheologie

Foto: turkije.blog.nl

muliaMoslimhervormster dr. Siti Musdah Mulia komt in september naar Nederland in het kader van het project ‘Vrede, Religie en Vrouwelijk Leiderschap’. Ze is de voorzitter van de Indonesian Conference on Religion for Peace (ICRP), een NGO die zich inzet voor mensenrechten in het algemeen, en vrijheid van religie in het bijzonder. Ook was zij van 2000 tot 2005 hoofd van de onderzoeksafdeling van de Indonesische Ulama (islamitische geleerden) raad (Majelis Ulama Indonesia / MUI). Ze zet zich in op zowel maatschappelijk als academisch gebied en doceerde aan tal van internationale universiteiten. Sinds 2003 is ze Professor bij het Indonesian Institute of Sciences, tevens geeft ze de module ‘Islamitisch politiek denken’ aan de Syarif Hidayatullah State Islamic University te Jakarta. Ze publiceerde veel boeken, waaronder Reformist Muslimah(Mizan, Bandung, 2004), Islam Criticizes Polygamy (Gramedia, Jakarta, 2003), enIslam and The Inspiration of Gender Equity (Kibar, Yogya, 2005). In genoemd artikel wordt ingegaan op haar hervormingstheologie; wat is de kern van haar gedachtegoed? En wat wil ze dan precies hervormen?

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

8 Responses

  1. joost tibosch sr

    Ook in de christelijke theologie is met het woord “dogma-ontwikkeling” recent duidelijk geworden dat het oorspronkelijke christendom van de eerste eeuw waarden bevat die door iedere generatie en tijd opnieuw geformuleerd mogen worden met de taal en het denken van eigen tijd.

    Datzelfde denken brengt met zich mee dat christelijk denken en vormgeving uit het verleden onder kritiek komen van die “dogmaontwikkeling” en wel eens als minder christelijk kunnen worden ervaren als men in het
    verleden dacht.

    Datzelfde geldt voor de bovenstaande interpretatie van de islam. Ook moslimdenken en gedrag uit het verleden komt door deze eigentijdse verwoording van de oorspronkelijke Koran onder kritiek te staan en zou wel eens minder met de ootrspronkelijke waarde van de islam te maken kunnen hebben, dan men dacht(denkt).

    Like

  2. MNb

    Het is lief dat Siti Musdah Mulia beweert dat alle leerstellingen van de islam de gelijkheid van alle mensen oa ongeacht benadrukken. Het is alleen niet waar. Mannen mogen met vier vrouwen trouwen; vrouwen niet met vier mannen. Mannen hoeven alleen maar drie keer uit te spreken “ik verlaat je”; vrouwen kunnen dat niet. De getuigenis van een man voor een rechtbank staat gelijk aan de getuigenissen van twee vrouwen. Vrouwen moeten hun juwelen bedekken; mannen niet.
    Eén van de zaken die mijn moslima vriendin hogelijk in mij waardeert is dat ik niet alleen de gelijkwaardigheid van de vrouw middels woorden verkondig, maar deze ook in praktijk probeer te brengen. Toch is ze zelfs na tien jaar er nog niet helemaal aan gewend, ondanks haar bijzonder wilskrachtige karakter met uitgesproken opvattingen over die zaken die ze van belang acht.
    Lees de Koran zoals je de Bijbel leest. Historische context of niet, metaforische of letterlijke interpretatie; hier is geen misverstand over mogelijk. In de Koran is de man superieur aan de vrouw.

    Like

  3. MNb

    Voor een niet-atheist is de gedachte blijkbaar moeilijk dat sommige van deze oorspronkelijke waarden in de 21e eeuw categorisch verworpen dienen te worden. Een atheist als ik hoopt dat in de 41e eeuw hetzelfde gebeurt met de mijne – want dan kunnen we inderdaad van morele vooruitgang spreken. Krampachtig vasthouden aan die oorspronkelijke waarden staat deze in de weg.

    Like

  4. joost tibosch sr

    Wat verwacht je anders van een Koran uit de zevende eeuw? Mensenrechten van 1948 en geëmancipeerde wonderen? Wist je trouwens dat een Mohammed wonderbaarlijk de eerste was in de arabische stammenwereld die (voorzichtig, dat wel) eigendomsrecht en inspraak voor vrouwen in wetten liet vastleggen? En hoe opvallend nu de toen vele verhalen van Jezus met vrouwen zijn? Blijkbaar schort er toch iets aan de manier waarop je een oude Bijbel en Koran tegen achtergrond van hun tijdgebonden cultuur leest.

    Like

  5. joost tibosch sr

    Voor een atheist is het blijkbaar moeilijk toe te geven dat in het verleden (en dus ook nu) gelovigen het ook al best over menselijke waarden kunnen hebben. Hij denkt blijkbaar dat hem dat nu pas en zonder geloof mogelijk is en deze atheist is dan nog zo schappelijk (en daar ontbreekt het gelovigen en atheisten te vaak aan) om te zeggen dat mensen in de 41e eeuw toch weer anders denken en menselijke waarden anders zullen beleven.

    Like

  6. Theo

    MNb vergeet nog het uithuwelijken, of is die traditie inmiddels verouderd? Wat opvalt is trouwens dat alle profeten en vrijwel alle overige figuren uit zowel Koran als Bijbel bestaan uit mannen. (De eerste vrouw als Paus is ondenkbaar). Het is duidelijk hoezeer religies werden(worden) gedomineerd door mannen. Ik snap weinig van de veronderstelde gelijkwaardigheid volgens nog-wel een moslimvrouw.

    Like

  7. joost tibosch sr

    Voor roomsen die met hun “dogmaontwikkeling”(zie onder) dat eeuwenlange vrouwentaboe eindelijk hebben doorbroken is een vrouwelijke Paus nu al best denkbaar. Ik vermoed dat een Jezus met zijn toen al opvallende en voor joden irritante aandacht voor vrouwen, daar nu al helemaal geen moeite mee zou hebben. Een van de meest bekende nog bewaarde scheldwoorden van de joodse leiders, waarin ze die irritatie over hem uiten, was: “Vriendje van tollenaars en hoeren”. De nog steeds gebruikte, toen opvallende, aanspraak van “broers en zussen” stamt al uit de eerste christengemeenten. En ook vrouwen werden vanaf het begin “kinderen van de Vader” genoemd. Maar een vrouwentaboe bleek -ook in de islam- veel taaier en duurde hardnekkig lang!

    Like

Reacties zijn gesloten.