Charlie Hebdo heeft pesten tot kunst verheven

zoekdeheldjanbontje.large
En dan is alles toegestaan. De profeet wordt vandaag weer prominent – lekker pûh! – afgebeeld op de voorpagina van Charlie Hebdo. Het komt mij voor dat Charlie vroeger als kind toch wel vreselijk gepest moet zijn en neemt sindsdien voortdurend wraak op alles en iedereen door – onder het mom van satire – hevig terug te pesten. Maakt niet uit wie. Vanuit anarchistisch standpunt is alles en iedereen een dankbaar object: christendom en islam voorop. Pesten is blijkbaar onuitroeibaar en vele toekijkers genieten volop van hun helden. Pesten tot kunst verheven.

Op veel scholen worden tegenwoordig talloze antipestprogramma’s ingezet om (komende) slachtoffers te behoeden voor hun pestkoppen. De gepesten gaan of van school af, of worden depressief, plegen soms zelfmoord of – tot het uiterste getergd – vermoorden de pesters. Andere gepesten beginnen een satirisch blad en slaan pestend en kwetsend om zich heen. Dat moet kunnen, vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Coûte que coûte… Altijd?

Toen een islamitische cartoonist een grove spotprent van de profeet Mohammed en een negenjarige Aisha beantwoordde met een spotprent van Hitler met Anne Frank in bed, was de wereld te klein. Juridisch gezien zit er tussen de twee geen verschil: ze zijn allebei grof en smakeloos, en zeer beledigend voor een groep mensen. Maar aangezien ze geen van beide een specifieke groep mensen tot onderwerp van spot hebben, is het niet strafbaar.’  (Maurits Berger – RD)

vincentkemmeHoofdredacteur Vincent Kemme (foto: myspace.com) van Rorate staat ook stil bij het gebeuren en schrijft in zijn artikel Satire, persvrijheid en barbaarse moordpartijen in Frankrijk:

Char­lie Hebdo is — hoezeer ik ook afwijs en betreur wat hen is aangedaan — een typisch voor­beeld van een blad dat zon­der enig respect voor per­so­nen en hun gevoe­lens om het even wat de wereld in meent te mogen slin­geren, vanuit een wereld­beeld dat zelf niet veel meer lijkt te houden dan het willen breken van elke vorm van ‘macht’.’  (VK)

Kemme vraagt zich af of enige vorm van zelfcensuur wenselijk is of zelfs moet. Hoe afkeurenswaardig de moord­par­tij op de redac­tiele­den ook is — Kemme zegt dat niet genoeg te kunnen benadrukken — een dergelijke gebeurte­nis was natuurlijk te verwachten. Moeten we daarom uit angst voor aansla­gen onszelf censureren? 

Nee, zelf­cen­suur — voor zover we ons die moeten opleggen en ik denk dat dat soms moet — moet op diepere motieven berusten: de wens om met onze humor, onze ‘spot­prenten’ nie­mand te kwet­sen of te beledi­gen. Er bestaan ook andere manieren om de islam ter sprake te bren­gen en ik zie niet waarom dat per se op een voor moslims beledi­gende manier zou moeten.’ (VK) 

Kemme stelt, naast het feit dat hij zich tegelijk aansluit bij de woor­den van de aartsbisschop van Parijs, Mgr. Vingt-Trois: ‘Een car­toon, hoe smakeloos ook, kan niet op gelijk niveau geplaatst wor­den met moord,’ en ‘Persvrijheid, wat het ook kost, is een teken van een vol­wassen samen­lev­ing’: 

We hebben hier te maken met een doorge­dreven verabsolutering van de persvrijheid in onze samenleving, waar respect en eerlijkheid het moeten afleggen tegen het zo nodig willen kun­nen maken van om het even welk state­ment. Dat draagt onnodig bij aan span­nin­gen in de samen­lev­ing en daar zijn we deze week op een gruwelijke manier mee gecon­fron­teerd.’ (VK) 

Zie ook: Satire, persvrijheid en barbaarse moordpartijen in Frankrijk

Cartoon: Jan Bontje (twitter.com)

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

15 Responses

  1. Moorden is nooit goed te praten. Echter als men voortdurende pesterijen, onder het mom van persvrijheid, pleegt, dan moet men reactie verwachten. Gekken slaan natuurlijk eerst op hol.

    Like

  2. Alle vormen van kritiek ipv beledigende kritiek is wenselijk en moet mogelijk zijn. Ook spotprenten over het jodendom of het zionisme. Als het goede argumenten zijn die spottend zijn is dat prima als dat slechte argumenten die spottend zijn neem je ze niet serieus. Zo moeilijk is het niet.

    Liked by 1 persoon

  3. Charlie Hebdo heeft op wrange wijze duidelijk gemaakt hoe een cultuur van intolerantie, eer en respect (de Arabisch-Islamitische cultuur) in oorlog is met de tolerante, maar eerloze, respectloze Westerse cultuur. Maar toch….het is wel onze cultuur en die hebben we zelf gemaakt en laten we niet om zeep helpen door fanatieke gekken.

    Like

  4. De vergelijking met pesten op het schoolplein is interessant. Er wordt gedaan alsof spotten niet schadelijk is, de praktijk wijst uit dat woorden dodelijk kunnen zijn.
    Wanneer spotprenten hele bevolkingsgroepen wegzetten vanwege het gedrag van een enkeling schiet je met clusterbommen. Vrijheid (ook die van meningsuiting) kan alleen bestaan binnen grenzen, omdat de vrijheid van de een gemakkelijk de vrijheid van de ander kan beperken.

    Like

  5. PietV.

    Gisteravond zaten bij Jinek drie moslims die het argument van Maurits Berger naar voren brachten. Als het Jodendom wordt bespot dan heet dan antisemitisme en wordt de holocaust erbij betrokken. Worden de islam bespot dan ben je een fundamentalist en moet je incasseringsvermogen opbouwen. Ik vind dus dat je overal satire over mag bedrijven ook over de Joden zonder dat er weer een woordvoerder van het CIDI aanschuift bij de EO en er een aanklacht de deur uit gaat. De tijdgeest verhard waar ook John Cleese onlangs in een interview nog iets over opmerkte. The life of Brian zou in de huidige omstandigheden niet meer gemaakt kunnen worden, gelovigen zijn assertiever geworden. Het lijkt een vorm van inquisitie de tegenstander op alle mogelijke manieren de mond snoeren desnoods met grof geweld om daarmee het geloof in iets of iemand veilig te stellen.

    Like

  6. Een interessant veelzijdig onderwerp.
    Het gaat niet alleen over religie en pesterijen, maar ook over psychologie, pedagogie, kunst en cultuur, en maatschappelijk en sociaal inzicht. Er zijn dus veel invalshoeken mogelijk.
    Gij zult niet doden is een van de tien geboden in de Bijbel en in de Koran. Dat betreft de lichamelijke dood.
    Mannen zeggen: als je aangevallen wordt sla je terug.

    Verbaal geweld is het verweer van de fysiek zwakkere. Wie niet sterk is, moet slim zijn om te kunnen overleven. Vrouwen zijn daar al generaties lang in getraind . Misschien moet de oplossing tegen pesten gezocht worden in de opvoeding.? En wie neemt die meestal voor haar rekening?
    Lisette ’t Hooft schreef een boek over over deze verschillen. De onverzadigbare vrouw en de afwezige man. Er is nog werk voor de feministische beweging,Misschien kunnen mannen een handje helpen?
    Er is ook nog een wet betreffende het maken van afbeeldingen Door deze kunstvorm hebben we ons voorstellingen kunnen maken van hetgeen voor ons niet zichtbaar is. Ook een soort gedachteoverdracht . De Islam heeft deze wet denk ik letterlijk genomen. Zoek maar eens een acceptabele afbeelding van Allah of Mohammed. Verhalen voor opgroeiende kinderen , een soort kinderkoran,kon ik ook niet vinden op internet . Hoe moet de leer en de geschiedenis van de Koran dan worden overgedragen ?

    Like

  7. C.H. is een buitengewoon hufterig blaadje, het is niet fraai andersdenkenden op de ziel te trappen, maar…….in de westerse wereld mag dat.
    Het is ook niet fraai anderen te vermoorden en……..dat mag hier beslist niet!

    Like

  8. Jack

    Wat dan te denken van wat de bijbel. koran en nog meer van wij hebben de waarheid boeken die al eeuwenlang andersdenkende en vrije mensen heeft gepest zwart gemaakt, en zelfs uit naam daarvan zijn gedood. Ik zie hier nu allemaal zwakke reacties geïrriteerdheid omdat men zich voelt aangevallen. Ik zou zeggen terecht, koekje van eigen deeg.

    Mensen het zijn maar woorden en beelden, als het je niet bevalt lees of kijk je er niet naar, en laat ieder in zijn waarde van hoe hij of zij hun leven vorm geeft.

    Like

  9. @fulpsvalstar: Als je anderen continue op de ziel blijft trappen
    betrekking hebben inzake onderwerpen die voor bepaalde etnische groeperingen nogal behoorlijk gevoelig liggen moet je niet vreemd opkijken dat dit eindeloze geprovoceer op een gegeven moment wel eens ongewenste reacties kan generen.

    @Corrie: Er is nog werk voor de feministische beweging,

    Nog meer?, het feminisme is hier in het Westen toch al veel te ver doorgeschoten, 🙂 dat kun je toch niet menen, leer die vrouwen desnoods maar zich goed bekwamen in het ongewapend vechten.

    Like

  10. joost tibosch sr

    Ben best goed op de hoogte met het leven van Mohammed en durf hem met Karel de Grote en met alle kritiek op toenmalig gebruikelijk geweld van beiden- ook als christen best groot te noemen…maar ik weet ook dat in het huidige debat cartoons literair zelfs veel geeigender zijn dan meningen en opvattingen.

    Cartoons roepen zelfkritiek op, en dat mag met hun humor best zure zijn, terwijl opinies en meningen vaak in zelfbevestiging blijven hangen en in niets oplossende felle discussies ontaarden.

    De cartoonist moet nu al weer constateren dat men er met deze befaamde cartoon vandoorgaat in het eigen islamofobe of islamofiele meningenstraatje,

    Zondag, met volle ook droeve aandacht voor de cartoonist, liep men nog vriendelijk en eensgezind met tigmiljoenen in echt menselijk gevoel van vrijheid door alle straten van de grote steden. Nu scheldt men elkaar al weer over de muren van de eigen straat heen, uit..

    De cartoonist zucht: waarom wordt men in shemelsnaam weer kwaad en bang, terwijl men toch cool en onbevreesd een betere wereld moet maken?

    Like

  11. Theo

    Cogito ergo sum (Ik denk dus ik ben) , waarom is dat niet genoeg? Moet ik om er te zijn andere mensen volken geloven ook pesten? Sorry Charlie.

    Like

  12. @ Egbert, waarschijnlijk hebben we het over verschillende vormen van feminisme. In onze christelijke genen zit het tweederangs-gevoel ingebakken. Wij zijn er slechts als hulp t.o. de man (Adam). Alsof wij(Eva) geen eigen persoonlijkheid mogen bezitten met eigen talenten. Dat wil niet zeggen, dat ik een hekel heb aan mannen. Zij zijn het zout in ons leven. Wat vrouwen wél doen is een familiegevoel ontwikkelen. Zorgen dat iedereen binnen het gezin het naar zijn zin heeft en zich mag ontwikkelen naar zijn of haar mogelijkheden. Zo kweek je empatisch vermogen. Daar hoort vechten ,oorlog of pesten niet bij. Freud bedacht het Oedipus-complex. Dat heeft als tegenhanger het Elektracomplex. Dochters die zich willen gedragen naar hun vaders wensen, en de invloed van hun moeder willen uitschakelen. Als een vrouw zich al wil onttrekken aan de overheersing door haar man, wil dat nog niet zeggen dat een volgende generatie die hang naar zelfstandigheid overneemt. Het zal dus wel een poosje duren voor het feminisme bij vrouwen is doorgedrongen. Vrouwen moeten leren een eigen mening te vormen. Daar is onderwijs voor nodig, dacht ik zo.

    Like

  13. @Corrie je schrijft hele zinnige dingen, waar ik niets tegen in kan brengen.

    Wat zou voor ons nu het leven zonder vrouwen zijn, misschien langzaam wegkwijnen tussen de pizzadozen en porno, wat een treurig bestaan.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.