God & Seks – Kleine theologie van de erotiek

ilovesexGod (1)
Theoloog Frank Bosman houdt een hartstochtelijk pleidooi voor de erotiek. Met zijn pamflet God houdt van seks probeert hij orde te scheppen in de erotische chaos die onze maatschappij beheerst. Het verschijnt ter gelegenheid van de Nacht van de Theologie op 20 juni 2015, dat dit jaar Religie & Erotiek als thema heeft. Met een debat over gelovigen die bekrompen over erotiek denken en een gesprek met de titel: theologen voor seks. Hoe je dit laatste moet uitleggen wordt tijdens de erotische nacht wellicht duidelijk.nachtvandetheologie

Het is kennelijk een slecht huwelijk: seks en geloof. Seks roept associaties op met vrijheid, liefde en zinnelijk genot. Geloof daarentegen roept bij veel Nederlands precies tegenovergestelde associaties op: kuisheid, onthouding en vrijen-met-de-handen-boven-de-lakens. Maar hoewel de christelijke traditie zeker lijdt aan seksueel pessimisme, lijkt het erop dat ook binnen de seculiere samenleving steeds meer aandacht komt voor de problemen rond seks: van mensenhandel tot de drempelloze toegang tot internetporno. Wat is hier aan de hand?’ (Nacht van de Theologie)

FrankBosmanNVDT
H
et pamflet is geen gesomber, maar vrolijke lijfelijkheid, zo vertelt Frank G. Bosman (foto: NVDT) tegen katholiek.nl en zegt erbij dat iedereen gefascineerd is door seks en erotiek.

God houdt van seks’ is het essay bij de Nacht van de Theologie 2015, geschreven door de bekende cultuurtheoloog dr. Frank G. Bosman. Het essay is een hartstochtelijk pleidooi voor de erotiek. Op basis van een analyse van het christelijke Sexualpessimismus en de rol van het begrip ‘reinheid’ in onze cultuur, pelt hij de Bijbelse boodschap af tot de naakte kern. Bosman ziet liefde, seks en erotiek als onvoorwaardelijke zelfgave, als viering van het aan ons gegeven leven en als voorproefje van hemelse heerlijkheden.’ (Kok)

SeksalswegnaarGodHield God eerst wel van een geintje, nu houdt hij ook van seks. Hoe moet dat dan zonder lichaam, vraag ik me af. Speelt de Heilige Geest dan een rol? Of kan je ook geestelijk in erotische sferen komen?
Misschien bedoelt God seks wel als weg naar Hem, zoals tantraleraar en ‘meest populaire trendsetter en provocateur van de 21e eeuw’ David Deida het beschrijft in zijn boek Seks als weg naar God. Eerder verschenen onder de titel God en Eros. Ik heb echter nog geen kerkgenootschap gevonden met tantra tussen de kerkbanken. Ken Wilber noemt Deida’s boek een hartstochtelijk avontuur van seksuele spiritualiteit.

Seks als middel tot verdieping van spirituele bewustwording is een prikkelende stelling. In zijn boek laat Deida overtuigend zien hoe we op momenten van seksuele vervoering ons hart volledig openen voor het Goddelijke.’ (Cover)

Terug naar Bosman. Die heeft toch een andere invalshoek in zijn pamflet. Op de vraag van katholiek.nl of er weer zo’n moraalridder komt die zegt hoe je moet vrijen, zegt hij:

Daar ben ik niet bang voor. Dat gaat namelijk gebeuren van beide kanten. Christenen kunnen mij straks verketteren omdat ik wel heel vrij over seks en God spreek. En seculiere critici zullen opmerken: wat moeten wij met een boek over seks en God als we niet eens in die God van jou geloven? Ik hoop echter beide groepen te bereiken. Ik denk dat iedereen er aan toe is om af en toe dieper na te denken over erotiek en seks.’ (katholiek.nl)

God houdt van seksBosman heeft het in zijn pamflet over naaktheid als ingang voor zijn theologie van de erotiek:

Er zijn twee soorten naaktheid: een goede en een slechte naaktheid. Goede naaktheid hoort bij goede erotiek. Vrijende partners geven zich letterlijk en figuurlijk bloot. Ze schamen zich niet voor zichzelf of elkaar. Ze genieten alleen maar.
Deze blootheid hoeft niet bedekt te worden, hoewel ik me best kan voorstellen dat stelletjes toch graag even de gordijnen dicht doen. Erotiek en intimiteit horen immers ook bij elkaar.’ (katholiek.nl)

En God zag dat het hemels was.

Zie: Pamflet God en seks biedt vrolijke lijfelijkheid

Foto: Restored Church – In Pennsylvania is ophef ontstaan over een reclamebord dat is geplaatst langs een drukke snelweg. Een lokale kerk wilde op een originele wijze bezoekers lokken en de pastoor bedacht dat seks natuurlijk altijd verkoopt. 

Frank G. Bosman | God houdt van seks – Kleine theologie van de erotiek  | Uitgeverij Kok | juni 2015 | € 4,99 | 72 pag.

Advertenties

About Paul Delfgaauw

Zinzoeker Paul Delfgaauw, sinds september 2014 student Religiestudies, richting Media & Cultuur. Sinds 2016 Vrije Studierichting, aan de Academie voor Geesteswetenschappen Utrecht (voorheen HGU). Hij verkent sinds jaar en dag de gebieden religie en filosofie. Eigenlijk al vanaf het moment dat hij tijdens zijn eerste catechismusles de vraag kreeg voorgelegd waartoe de mens op aarde is. Sindsdien grasduint hij door boeken, tijdschriften en kranten die verhalen over zingeving, overtuigd als hij is dat God bestaat of gebeurt en op bovennatuurlijke wijze deel uitmaakt van ons leven. Op kritische wijze volgt hij zin en onzin van religie en filosofie en schuwt daarbij ook het gedachtegoed van het humanisme en atheïsme niet. In deze tijd bieden internet en de sociale media wereldwijd nog meer stof tot nadenken over goden, mensen en hun zoektocht naar elkaar. En met hopelijk begrip voor elkaar.

18 Responses

  1. corrie

    Kwam toevallig zo uit, dat ik bezig was met de man/vrouw verhoudingen. Uit de muziek had ik ook nog een vergelijking gevonden, De bovenste balk is de melodie, en de onderste de basso continuo. Meisjes en vrouwen kwinkeleren het hoogste lied, en geven de toon aan. Mannen en jongens vormen de basso continuo, zij brengen harmonie en onderlinge verbindingen aan. Samen zingen zij hun levenslied.(En God zag dat het goed was)

    Like

  2. Carla

    ” En God zag dat het hemels was “…..!

    Potverdrie dubbeltjes, denk je even met z’n tweetjes te zijn, kijkt ‘hij’ hier ook al om een hoekje. 😉

    Liked by 1 persoon

  3. joost tibosch sr

    Het enige wat ik als gelovige kan zeggen is dat God ook in die geweldige sexuele werkelijkheid van ons “met ons is”(“Jah”=Ik ben bij jullie”) Dat we die actieve “aanwezigheid” daar ook, zonder er verder iets over te kunnen zeggen, rustig aan Hem in geloof kunnen overlaten (“Weh”=..voorzover ik ben=maak je maar niet ongerust!).

    Het enige wat ik in geloof ook kan zeggen is dat we die geweldige sexualiteit met zijn diverse mogelijkheden om uit te groeien tot liefde tussen twee mensen en soms met zijn geweldige mogelijkheid tot nieuw leven als een van de grootste “gegevens”= geschenken en “opgaven” in menselijk leven ervaren en zo dus ook als gelovige verwijzing naar God kunnen zien.

    Bij tastende beschrijving van God als persoon zie je ook telkens woorden, als “liefde” met het Hooglied bv, “Abba, Vader”,”Zoon van God” “man” en nu ook “vrouw” en “moeder”

    En dat we als gelovige van die sexualiteit hoe dan ook geen “afgod” mogen maken, waarvoor we door de knieën gaan, blijft ook nu het andere tweede gebod.

    PS Wil Frank Bosman met zijn kleine theologie “God houdt van sex” eigenlijk toch nog iets anders zeggen?! Zou als gelovige niet weten wat dat dan zou moeten zijn?…

    Liked by 1 persoon

  4. corrie

    @Egbert, Ja, ik ken die Franse uitdrukking. Er is uiteraard een Frans chanson over, waar ook nog engelen aan te pas komen. Geen zedeloze toestand dus. Wie zou dat trouwens in het maatschappelijke “’verdomhoekje” hebben gezet? Iets waar “nette” mensen niet over praten?

    Like

  5. @Corrie, ik denk voornamelijk de religieuze instituties, politici die ons ook proberen van alles aan te praten, dan nog speelt het gegeven van de angst voor seksueel overdraagbare aandoeningen en natuurlijk de schaduwzijde van seks zoals incest, verkrachting etc.

    La petite mort heeft (dacht ik) betrekking op het feit dat je tijdens het hoogtepunt een soort van black-out krijgt. Je bent als het ware heel even verdwenen.

    Een slimme zet van God of de natuur (hoe je het maar noemen wilt) het op deze manier in te richten met als gegarandeerde zekerheidstelling de soort in stand te houden, als het pijn zou doen waren we allang uitgestorven. 🙂

    Like

  6. corrie

    @ Egbert de laatste zinsnede (prettig, geen pijn) is afgeleid van de evolutie. Heb de korte samenvatting van dat boekje gelezen Er wordt- denk ik -de link gelegd naar overgave aan een vertrouwd/geliefd iemand. Een standpunt gezien van uit een vrouw: Ik durf/wil me aan jou overgeven, want ik vertrouw jou. Zó kun je je ook overgeven aan God, omdat je Hem/Haar vertrouwt. Een begrijpelijk, acceptabel standpunt, maar toch wringt er iets bij mij, waarschijnlijk omdat ik vrouw ben. De mannelijke ervaring kan ik niet delen.

    Like

  7. joost tibosch sr

    Egbert/Corrie Ik hoor mijn vrouw nog zuchtend zeggen, toen mij oudste na te lange tijd ter wereld was gekomen: “Dat nooit meer..” En er kwam er later nog zo een. Bij beide stond ik er machteloos bij. Dat Corrie zich die mannen dan niet voor kan stellen, snap ik maar al te goed. Na la petite morte.is er inderdaad ook the long amasing fighting for live!..

    Like

  8. @joost, @Corrie, met smart zult gij kinderen baren, dat is maar al te waar, ik stond er zelf destijds ook machteloos bij toen mijn zoons geboren werden, ik kan me ook heel goed in het standpunt van Corrie verplaatsen, tevens wat het bestaan op zich betreft, to be or not to be, that’s the question.

    Of wat er staat in Pred 4 waar ik door het lezen van het blog van JR wel eens op geattendeerd werd.
    Dat biedt wel stof tot nadenken.

    Like

  9. Theo

    In het doorgeslagen seks-nederland is het dan weer heel amusant als Bosman God nog meer vermenselijkt, God houdt van seks 🙂 Hield God eerst wel van een geintje, nu houdt hij ook van seks. (God is allround. )Nog leuker, hoe moet dat dan zonder lichaam, een voorproefje van de hemelse heerlijkheden. Net zo lekker als lekker eten zou ik Bosman toevoegen, er is zoveel lekkers in de hemelse heerlijkheden. Ach, misschien hebben een aantal verstokte christenen het nodig, “u mag uit de kleren”, God geniet er ook van.
    Pfff. Wat een mensvisies toch allemaal (Paul.)

    Heeft Bosman enig idee hoeveel seksueel misbruik er dagelijks plaatsvindt, hoeveel uitbuiting en vrouwenhandel daar speelt.

    Like

  10. @Theo, zie deze column als een stukje satyre om de bekrompen moraal aangaande seks van de (let wel!) “religieuze instituties” aan de kaak te stellen, ik zou dit alles niet te serieus nemen, wat de Tantra leer uitdraagt is weer een geheel ander hoofdstuk.

    Trouwens als je het Hooglied van Salomo (of door wie het dan ook geschreven mag zijn) leest met zijn openlijke erotische passages zou je ook nog wel eens rooie oortjes kunnen krijgen. 🙂

    Like

  11. Theo

    Het gaat om de antropomorfe vermenselijkte voorstellingen van God. God is en blijft het Ongekende, mensen moeten ooit eens ophouden al hun menselijke voorstellingen te projecteren op dit Ongekende. Ik vrees alleen dat er dan voor velen geen discussie meer is. (Het is zulk een lekkere bezigheidstherapie, als ik ook even inkijk bij evolutieblog Gert Korthof.)
    Ik denk dat elk spreken over God hetzelfde is als God onttronen en ontheiligen. Maar dat “denk” ik maar.

    Like

  12. joost tibosch sr

    Egbert
    De geweldige bruilofsliedjes van een joodse Middellandsezeecultuur kwamen bewust in het Hoogied tussen de andere bijbelboeken terecht om zo goed mogelijk als mensen Gods’liefde te beschrijven. Zij hielpen mensen bij geloven in de liefde van God van hun puberale rooie oortjes af om zo ook volop van die geloofde “liefde” van God te kunnen genieten. PS Om leerlingen ook te leren om volop van onze liefde te genieten, is Hooglied ondanks de in eerste instantie te verwachten rooie oortjes ook uiterst geschikt voor behandeling bv in literatuurlessen.

    Like

  13. @Joost schreef: Om leerlingen ook te leren om volop van onze liefde te genieten, is Hooglied ondanks de in eerste instantie te verwachten rooie oortjes ook uiterst geschikt voor behandeling bv in literatuurlessen.

    Zeker het één hoeft het ander niet uit te sluiten, lijkt me heerlijk trouwens om nog eens ergens rooie oortjes van te kunnen krijgen, die tijd ligt evenals bij jou vermoed ik ver achter me.

    Over de datering van dit Bijbelboek bestaan nogal wat interpretaties evenals over de inhoud.(zie ook mijn laatste post op het evolutieblog van Gert Korthof, ik wacht nog steeds op een antwoord.

    @Theo, wat we niet weten blijft ons sterk intrigeren, misschien is dat ook wel een evolutionair gegeven, ik zeg maar wat,

    Wat je schrijft: Ik denk dat elk spreken over God hetzelfde is als God onttronen en ontheiligen.

    Dat dacht ik niet, mits het niet op een spottende denigrerende toon gebeurt.

    Natuurlijk kennen gelovigen aan God antropomorfische eigenschappen toe, anders kunnen ze er toch helemaal niets mee, je kunt natuurlijk je eigen godsbeeld (als je er één wenst te hanteren) zo abstract (filosofisch) maken als je zelf wil.

    De voor ons wrede grap is dat we er over “kunnen nadenken” dat we ongewild in het bestaan zijn gelanceerd, vandaar dat ik refereerde aan Pred 4, (zeer wijze uitspraken), we nu al weten dat we eenmaal zullen sterven, misschien morgen, volgende week of misschien wel over twintig of dertig jaar en we niet weten waarom we hier nu eigenlijk zijn.

    Daar moeten we toch iets mee, misschien is dat de bedoeling dan ook wel weer, mits je niet in blind toeval gelooft.

    PS: Mochten we al stokoude baasjes worden hoop ik niet dat we een thuiszorg krijgen à la “man bijt hond” :-).

    Like

  14. Theo

    Egbert,
    ik geloof dat het ‘vermenselijken’ van God een ontheiligen en onttronen van God is. God is geen mens. Als God al bestaat, dan is het althans voor mij het ongekende. Als ik me God moet voorstellen als een man met veel humor, die ook wel van seks houdt, kan ik beter een kabouterboek lezen.

    Like

  15. @Theo, ik denk dat aanhangers van de abrahamitische religies meer denken in termen als barmhartig, genadig, lankmoedig, alwetend, almachtig, een steriel godsconcept als slechts “het grote ongekende” kunnen (bovengenoemde gelovigen althans) niet mee door de bocht.

    Like

Reacties zijn gesloten.